23948sdkhjf

Regnskab viser både frem- og tilbagegang: Men direktøren er tilfreds

Én af de mindre spillere på dagligvaremarkedet har netop udgivet regnskab for det forgangne år

En forventet tilbagegang på bundlinjen. 

Det er, hvad ABC Lavpris-kæden netop har præsenteret i sit regnskab for det skæve regnskabsår, der løber fra oktober 2022 til september 2023. 

Overordnet set er kædens omsætning dog steget i forhold til det forgangne regnskabsår - mens det er flere forskellige faktorer, "der har presset bundlinjen", forklarer administrerende direktør i ABC Lavpris, Ejvind Okholm.  

ABC Lavpris

  • ABC Lavpris blev startet som kæde i 1981.
  • Her gik fætrene Esper og Henning Tobiasen i fællesskab sammen om at stifte ABC Lavpris. 
  • I fællesskab købte de et minimarked i Videbæk, som bar navnet ABC-Super (Senere ændret til ABC Lavpris).
  • Siden er kæden vokset til i alt 15 supermarkeder fordelt i Jylland og på Fyn. 
  • Samtlige butikker - på nær én - er placeret i det centrale Jylland. 
  • Administrerende direktør er Ejvind Okholm.

Kilde: ABC Lavpris

- Kombinationen af et øget kampagnesalg lig med en lavere bruttoavance, øgede personaleudgifter samt større driftsomkostninger til blandt andet håndtering af returemballage i de nye R1-flaskeautomater, har presset bundlinjen, udtaler han i en pressemeddelelse. 

Tillige har "langsigtede investeringer i et nyt IT-system, nye CO2-køle- og fryseanlæg" kostet på afskrivningskontoen. 

Trods førnævnte ender ABC Lavpris ud med et overskud efter skat på cirka 23 millioner kroner. 

Omsætningsvækst

Kæden nævner i den fremsendte pressemeddelelse ikke et konkret tal for omsætningen i det forgangne regnskabsår, men Ejvind Okholm udtaler, at den "er vækstet med over 10 % i forhold til året før" samt at den har "rundet 1,75 milliarder inklusiv moms".

Dette er særligt hjulpet på vej af en ny butik i Fredericia, der åbnede i løbet af regnskabsåret 2021/22, forklarer direktøren. 

Ejvind Okholm forventer desuden, at omsætningen for det igangværende regnskabsår stiger med mellem én og to procent.

- Prisfald på udvalgte varegrupper samt en øget konkurrence vil give begrænsede muligheder for vækst. Indtjeningsmæssig forventer vi samlet set et resultat, der vil ligge lidt over sidste års resultat, udtaler direktøren. 

ABC Lavpris-kæden anslår selv, at de sidder på "op imod 1,5 procent af dagligvaremarkedet". 

RetailNews forsøger at få en kommentar fra Ejvind Okholm til regnskabsresultatet. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.159